Частина 1 – 5 міфів успішного стартапу

12.06.2015

Колонка Артема Білодіда, СЕО Multitest.me

 

«Хороше - ворог великого. Це одна з основних причин, чому у нас так мало чогось по-справжньому великого - шкіл, урядів, компаній». Так починається моя улюблена книга Джима Коллінза «Від хорошого до великого». Працюючи над своїм стартапом, я вирішив перечитати її – і по-новому глянув на багато тези. У першій колонці я розвінчаю міфи, з якими зіткнувся в процесі створення компанії «Мультитест».


1. Великими стати занадто складно

Якщо ви запитуєте: «Навіщо нам намагатися стати великими? Хіба просто успіху недостатньо?» швидше за все, ви зайняті не своєю справою. Досягнення екстраординарних результатів принесе вам і вашій команді набагато більше захопленості і сенсу в роботі і в житті.

 

Мені не з першого разу вдалося побудувати самоокупний бізнес, а прибуток компанія «Мультитест» показала через два роки після реєстрації. Ймовірно, сама істотна причина, яка змушує людей створювати свій бізнес – це прагнення зробити щось значне (принаймні, для мене це так). І коли виходить рухатися вперед, будувати свою компанію, нехай і не так швидко, як хотілося б, але впевнено і послідовно – це дійсно наповнює життя змістом, дає сили долати труднощі і йти далі.


2. Для успіху потрібен харизматичний лідер

Мені складно говорити про наявність чи відсутність власної харизми, але можу сказати наступне: якщо ви одного разу все-таки зважитеся очолити стартап, не забудьте подумати над тим, що вам так чи інакше доведеться бути лідером, багато говорити і виступати публічно. І харизма тут в будь-якому випадку не завадить, вроджена або набута.

 

З іншого боку, успішне правління яскравого харизматичного лідера в дослідженні Колленза зазвичай характеризувалося видатними, але не довгостроковими результатами. Показовий приклад з Долини - компанія Apple, яка двічі була під керівництвом Стіва Джобса, і тепер, на жаль, знову залишилася без нього.

 

3. Все вирішує правильна система мотивації

Суть винагороди не в тому, щоб змусити неправильних людей робити правильні речі, але у тому, щоб залучити і утримати найдостойніших. І мета тут – не змусити працювати тих, хто не відповідає своїм посадам, а залучити в команду відповідних людей і зробити так, щоб вони залишились.

 

Я впевнений, що правильна система мотивації – чудова можливість привернути й утримати кращих. Одна з частих причин незадоволення на роботі – рівна оплата посередніх і видатних результатів. Тому справедливий розподіл винагороди дозволяє економити кошти при слабких досягнення і стимулювати самостійний догляд найменш ефективних співробітників.

 

4. Головне - хороша стратегія

Як правило, початок переходу до видатних результатів вкрай рідко супроводжується наявністю чіткого плану, програми, стратегії перетворень. Якщо у вас на борту потрібні люди, то проблема мотивації і управління зникає сама по собі. Потрібні люди не потребують безпосередньому керівництві або стимулах; у них досить самомотивації, обумовленої внутрішнім прагненням досягти виняткових результатів і брати участь у створенні чогось великого. А якщо на борту «не ті», то напрям вже і не важливо – велику компанію вам створити все одно не вдасться. Велика стратегія марна без великих людей.

 

Потрібно чітко розрізняти цілі компанії і стратегію їх досягнення. У команди і її керівника може бути розуміння місії компанії, мети її існування. Але конкретні плани щодо її досягнення повинні вироблятися всім колективом з урахуванням різноманітних компетенцій та досвіду.

 

5. Потрібно завжди випромінювати оптимізм

Оптимізм, не підтверджується фактами, не приносить позитивних результатів, і на перевірку зазвичай виявляється непродуктивною бравадою. Усі великі компанії почали шлях до успіху з погляду особа суворої дійсності. Психологія лідерів компаній, що досягли виняткових результатів, описується «парадоксом Стокдейла»: не втрачати віру в те, що ви можете перемогти, незважаючи на всі труднощі, але в той же самий час, відкрито і тверезо дивитися в очі суворій правді, якою б жорстокою вона не була. До речі, харизма тут є одночасно достоїнством і недоліком, оскільки сила особистості лідера може привести до того, що підлеглі почнуть приховувати від нього неприємну правду.

 

Це, по-моєму, один з найбільших гріхів стартапщиков, від яких всі – потенційні та існуючі інвестори, преса, співробітники – чекають виключно позитивних результатів. І тут дуже легко втратити тверезий погляд, почати плутати фантазії і реальність. Але чим раніше наберешся сміливості визнати реальний стан речей, тим більше шансів скорегувати стратегію і намацати дійсно правильний шлях подальшого розвитку. Наприклад, через деякий час після запуску «Мультитеста» ми діагностували проблеми з рівнем конверсії в процесі вибору інтернет-провайдера, і почали перебирати (і перевіряти) варіанти, які б призвели до значного поліпшення цього показника. Команда з розумінням поставилася до проблеми, і з ентузіазмом – до її вирішення, що і стимулювало нас знайти нові шляхи оптимізації.


Читати другу частину колонки тут.


Джерело – igate.com.ua

Сподобалася стаття? Поділіться їй з друзями!